نکته های آموزشی

نکات ایمنی قبل از شروع کار با رزین اپوکسی

کار با رزین اپوکسی بسیار سرگرم کننده است   و این روزها با آشنایی بیشتر عامه مردم با این ماده استفاده از این محصول متداول شده است، اما باید بدانید حین کار با این ماده احتیاط لازم است.

در ادامه چند نکته ضروری برای کار با رزین اپوکسی را بیان خواهیم کرد:

میز کار مناسب

بهتر است میز کار خود را با یک نایلون بپوشانید و هر بار که می خواهید با رزین، رنگ و … کار کنید سطح خود را با روزنامه بپوشانید تا پس از اتمام کار آن ها را در سطل زباله بیندازید. در صورتی که ترکیب  رزین و هاردنر بر روی سطح شما بریزد در صورت خشک شدن، جدا کردن آن به سختی خواهد بود بهتر است قبل از خشک شدن رزین و هاردنر آن را از روی سطح بردارید. 

تهویه مناسب

هنگام کار با رزین، اطمینان حاصل کنید که هوای تازه وارد اتاق می شود و فضای کاری شما دارای تهویه مناسب است،  در صورت لزوم یک پنجره را باز کنید یا از فن استفاده کنید.

پوشیدن دستکش یکبار مصرف

بهتر است حین کار از یک دستکش یکبار مصرف استفاده کنید، ترجیحا دستکش های لاتکس زیرا  با رزین واکنش کمتری دارند. اگر پوست فوق العاده حساس است، بهتر است ابتدا  دست های خود را با یک کرم مرطوب کنید تا یک مانع برای نفوذ مواد به پوست شما وجود داشته باشد.  

پوشیدن لباس کار

رزین می تواند از طریق لباس به پوست شما نفوذ کند و  پوست شما را تحریک کند، همچنین قطره های رزین از روی لباس براحتی پاک نمی شوند، بهتر است حین کار از یک لباس کار و یا لباس های دورریختنی استفاده کنید تا نگران ریختن رزین بر روی لباس هایتان نشوید. 

استفاده از قالب مناسب قالب استفاده از قالب مناسب

برای ساخت قالب می توان از قالب های شیرینی و شکلات نیز استفاده نمود ولی بهتر است از قالب های سیلیکونی مختص رزین استفاده کنید. اگر از قالب های خوراکی برای زدن کارهای رزینی استفاده میکنید در نظر داشته باشید که به هیچ عنوان برای مواد غذایی و … از این قالب استفاده نکنید زیرا دارای مواد شمیایی و مضر شده است. 

استفاده از عینک ایمنی

برای برش کاری چوب، پولیش رزین و … حتما از عینک استفاده نمایید.   رزین اپوکسی در هنگام برش و ساب، به ذرات بسیار ریز تبدیل می‌شود که ممکن است وارد دستگاه تنفسی‌تان شود برای جلوگیری از انتشار براده ها به داخل چشم بهتر است از عینک ایمنی استفاده نمایید. 

 نگه داری دور از دسترس اطفال

رزین و هاردنر را دور از دسترس اطفال نگه دارید و اگر باردار هستید برای سلامتی خود و فرزندتان از کار با این ماده شیمیایی چشم پوشی کنید.  

تمیز کردن دست آغشته به رزین اپوکسی

در صورتی که دست شما آغشته به ترکیب رزین و هاردنر شده است بهتر است یک دستمال تمیز را آغشته به استون کنید و سطح رزینی شده را تمیز نمایید، سپس با آب گرم و صابون بشویید. از تینر نیز می توان استفاده نمود ولی در صورت استفاده زیاد از تینر پوست شما به مرور آسیب خواهد دید.

5 نظر در “نکات ایمنی قبل از شروع کار با رزین اپوکسی

  1. Mery گفت:

    خرید حضوری هم دارید؟

    1. admin گفت:

      سلام.
      خیر. فروش تنها از طریق سایت، تلگرام و اینستاگرام انجام میشه.
      جهت دوستان همشهری تحویل حضوری انجام میشه.

      1. احمد سخن خوش گفت:

        ببخشید تهرانید شما؟

  2. سیدجلال حسینی گفت:

    سپاسگذارم

دیدگاهتان را بنویسید